30 september 2010

♥ Dagen igår ♥

En glad överraskningen igår när vi kom till Rasmus. Han hade blivit av med respiratorn och ligger nu i CPAP. Vilket innebär att han andas själv just nu! ♥ Tyvärr så glömde vi ju kameran hemma så vi kunde inte ta några kort på honom. :( Men det får vi göra idag när vi åker dit. Jag är så glad för att det går framåt för vår lilla son. Han har även växt från 30.7 cm till 31.2 cm. Kan man vara mer glad och lycklig när det går så bra framåt. Han har inte haft ett enda bakslag alls sedan han föddes. Och jag får hoppas att det blir något bakslag för honom heller. Idag är han 16 dagar gammal. Kan ni tänka er vad tiden den har gått fort? Jag älskar min Rasmus över hela mitt hjärta, oavsett om det kan vara jobbigare vissa dagar än andra. Men det är väl normalt i en sådan här situation?

Lite information om CPAP:
CPAP, Continuous Positive Airway Pressure, är ett hjälpmedel för andning. CPAP-apparaten skapar ett högre atmosfäriskt tryck i lungorna, vilket gör att alveolerna inte faller ihop under utandning. CPAP-användare andas alltså av sig själva. CPAP används bland annat vid lungödem för att tränga bort vätska från lungblåsorna så att andningen underlättas.

Nu kanske ni närmare förstår vad CPAP står för :)

Eftersom jag inte har någon bild (än), på Rasmus i CPAP, så avslutar jag med en annan urgullig bild på honom! Det kan ju hända att jag redan har använt den i ett annat inlägg, men jag älskar bilden, och jag kan inte få nog av min son. Och det tror jag inte att ni kan heller ;)


Nappen är som sagt Rasmus allt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar