26 november 2010

Dagarna efter.

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Men jag gör ett försök i alla fall. Som de flesta vet, så opererades Rasmus i onsdags för sitt ljumskbråck. Operationen gick bra. Det tog närmare en timme för kirurgen och narkosläkarna att få Rasmus att andas på egen hand. De var nära att stoppa honom i respirator och lägga honom på BIVA. Men då började Rasmus att andas själv, så han hamnade på postop. Där låg han i några timmar, hade några bra och några dåliga perioder. Men det gick att stimulera honom så att han andades igen. Han behövde inte så mycket syrgas som vi, (jag och Lars), trodde att han behövde. Klockan 18:30 fick han åka ner på avdelningen igen. Han mådde inte alls bra, men han hade ändå inte så mycket syrgas.

Jag och Lars kom tillbaka på morgonen efter (igår). Vi frågade hur han hade haft det och dem sa att han hade haft en tuff natt. Med många dippar och apnéer. De satte på honom CPAP så att han kunde vila lite och så. Men han dippade ändå många gånger och hade många apnéer ändå. Doktorn sa att de skulle ge honom lite koffein för att se om det hjälpte, men han hade fortfarande svåra apnéer. Så 16:30 beslutade läkarna att ta ner honom till IVA på neo, ifall han skulle behöva läggas i respirator. Men så fort vi kom dit så mådde Rasmus bra igen. Han behövdes inte läggas i CPAP när vi var där inne, men han krävde ändå lite syrgas, så de satte på honom en grimma. Han låg i sat mellan 94-100% hela tiden. Jag hade honom ute också. Första gången på nästan ett dygn som jag hade honom ute.

Idag gick vi ner till IVA igen och frågade hur natten hade varit. Den hade varit bra. :) Han hade inte dippat en ända gång. Det enda som hade hänt under natten var att doktorn hade märkt att han var röd om magen och ner om ljumskarna, så han satte in antibiotika, i förebyggande syfte. Jag hade honom ute. Såg att grimman hade hamnat på sniskan, och ändå låg han på en sat mellan 96-100%. Så han hade ingen syrgas. :) Duktiga killen. Vi gav honom mat, och när han hade fått vila lite, så åkte vi ner till Sal tio igen. Han hade varit mycket saknad av personalen där nere. Han lyckas charma alla. Inte konstigt, han är ju lik pappa Lars. ;) Inte en enda dipp på hela dagen och helt utan syrgas! Han åt till och med på flaska idag. Inte så mycket, men i alla fall. Han åt på flaska :) De har även tagit blodprov. CRP som det så fint heter. Och det visade sig att han har en infektion i kroppen, så nu har det skickats iväg blod till blododling för att se vad det är för bakterie han har. Men eftersom de satte in antibiotika redan igår så har de börjat förebygga infektionen.

Rasmus har mycket gaser i magen, så han har fisit mycket. Nu på kvällen så hade han bajsat ett litet a. Och sedan efter den senaste måltiden så hade även bajsat ett stort A, helt på egen hand. Och med det vill jag ha sagt att Rasmus tarmar och magen har börjat komma igång igen efter operationen. Min söta kille.

Oj, glömde nästan! Vi vägde honom idag också, och då vägde han hela 2100 gram! Han väger över 2kg! Det har gått fort! Undrar då hur lång han har blivit! :) Ja det få vi veta på tisdag, då det både är vägning och mätning av längd och huvudomfång! :)

Jag - eller vi - har varit dåliga på att ta kort på Rasmus den senaste tiden, men jag ska ta tag i den biten igen. Jag tror att ni har överseende med att det inte har varit prio ett just nu. Men nu går vi mot ljusare tider och då kommer det komma nya kort på Rasmus. Det kan jag lova er! :)

Ni får nöja er med en liten äldre bild på Rasmus :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar